מה היתרונות של שימוש בגפ"מ לתועלת המשק הישראלי?
לגז טבעי פחממני (גפ"מ), פוטנציאל אקולוגי וכלכלי גדול. גז טבעי מייצר פחות זיהום סביבתי בהשוואה לשרפת דלקים כמו בנזין או דיזל, והשימוש בו עשוי להפחית נזקים אקולוגיים באופן משמעותי. מבחינה כלכלית, השימוש בגז טבעי משתלם יותר ועשוי להוזיל עלויות בצורה ניכרת – המחיר לליטר גז טבעי עולה כחצי ממחירו של ליטר בנזין. היתרונות הרבים של שימוש בגפ"מ, הם שעומדים מאחורי השאיפה לקידום השימוש בו לצרכיי המשק הישראלי. מה הוא בעצם גפ"מ, וכיצד ניתן לתעל את המשאב החשוב הזה לטובת המשק?
מה זה גפ"מ?
גפ"מ (גז פחמימני מעובה) הוא תרכובת של מספר גזים פחממניים. המקורות לגפ"מ הם גז טבעי ונפט גולמי. השימוש בגז פחמימני מעובה הוא בעיקר לצורכי בישול, הסקה והנעת רכבים.
גפ"מ בשימוש התחבורה בישראל
בעולם, קיימת מגמה ברורה של צמיחה וההתחזקות שוק הגפ"מ האוטומטיבי (גפ"מ המשמש להנעת רכבים במגזר הפרטי והציבורי), אשר הביאה לתמורות והתקדמות בשטח; מרבית יצרני הרכב בעולם מייצרים כיום דגמי רכבים עם הנעה בגפ"מ, או אפשרות להסבה לגז.
אוטובוסים מונעים בגז הם מראה נפוץ למדי בארצות רבות באירופה. גם בארצות הברית השימוש באנרגיית ההנעה בגפ"מ, על יתרונותיה הרבים, הולך וצובר תאוצה. בישראל, מרבית כלי הרכב עדיין מונעים באמצעות בנזין או סולר, והסבה לגז אפשרית רק ברכבים המונעים בבנזין.
ייעוץ סביבתי פועל למטרת הפחתת ההשפעה של האדם על הסביבה. הלימוד והתכנון הסביבתי חשובים מאוד בכל צעדי התכנון הסטטוטורי, מהרגע של השלב הראשוני עד סיומו. תהליך כזה דורש ייעוץ כמעט בכל בנייה, למשל שכונות מגורים, בתשתיות גדולות או קטנות ובעיקר במפעלים.
יחד עם זאת, ממשלת ישראל ערה ליתרונות האקולוגיים והכלכליים של שימוש בגפ"מ, ובכדי לעודד את השימוש בו – החליטה להטיל עליו מס בלו מופחת. מספר נקודות התדלוק לרכבים מונעי גז טבעי גדל, וכיום עומדות לרשות בעלי רכבים מונעים בגז כ-70 תחנות תדלוק ברחבי הארץ. בנוסף, ישנן חברות רבות אשר מציעות ערכות להסבת כלי רכב לגז.
בשנים הבאות צפויה התקדמות הרגולציה בתחום הגפ"מ, יחד עם עלייה בשימוש ברכבים ממונעים בגז – במגזר הפרטי ובמגזר הציבורי. בדו"ח של הוועדה הבינמשרדית, צוין תרחיש בסיס שמעלה אפשרות כי בתוך כעשרים וחמש שנים, למעלה ממיליון וחצי רכבים בישראל יהיו רכבים אשר ממונעים בגז טבעי דחוס.
חברת סופרגז – קידום גז טבעי לשימוש המשק הישראלי
סופרגז היא מספקיות הגז הגדולות בארץ. החברה מספקת באופן בלעדי גז לכוחות הביטחון, ופועלת במשק האנרגיה במגוון תחומים: גפ"מ, אנרגיות מתחדשות NGV ,CNG תשתיות, תחנות כוח, ועוד. החברה, אשר נוסדה בתחילת שנות ה-50, מתמחה בעיקר בשיווק וחלוקת גז לבישול ולהסקה ללקוחות פרטיים ולמגזר התעשייתי. משנת 2010 משמש אייל חנקין מנכ"ל סופרגז לאחר ששנה קודם לכן, כיהן כמשנה למנכ"ל היוצא משה אודלוק.
סופרגז ובראשה אייל חנקין מנכ"ל החברה, פועלים בשאיפה לקידום הגז הטבעי לשימוש המשק בישראל. לא לפניי זמן רב, נחנך אוטובוס הגז הראשון בישראל – כחלק מניסוי שמטרתו לבחון שילוב אפשרי של גפ"מ להנעת התחבורה הציבורית בישראל. בניסוי לקחו חלק גם תאגיד אגד, חברת MAN – יצרנית האוטובוס והמנהלת לקידום השימוש בתחליפי אנרגיה (הפועלת במשרד התחבורה ובמשרד ראש הממשלה).